کنفرانس مطبوعاتی هيأت نمايندگی آلبا در دمشق
 عدالت عدالت

المعلم در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هيأت نمايندگی آلبا گفت که سوريه به برنامه اصلاحات ادامه خواهد داد و به گفت‌و‌گوی ملی همه‌جانبه متعهد است. اعضای هيأت نمايندگی آلبا همبستگی کامل خود را با سوريه و با حاکميت ملی و استقلال آن، و مخالفت قاطع خود را با تمام اشکال مداخله خارجی در امور داخلی آن از طرف کشورهای غربی و امپرياليستی اعلام نمودند. آن‌ها هم‌چنين ترورها و عمليات خرابکاری را که با هدف ايجاد اخلال در امنيت و ثبات سوريه انجام می‌شود، محکوم کردند. المعلم گفت زمان سفر و اين‌که آن‌ها از راه دور آمده اند، نشانگر ميزان و ژرفای اين همبستگی است.

 

  

منیع: سانا

المعلم: سفر وزرای امور خارجه کشورهای آلبا به دمشق نشانگر روابط عميق است


دمشق- وليد المعلم وزير امور خارجه روز يک‌شنبه گفت که سفر وزرای خارجه کشورهای آلبا به دمشق ژرفای روابط دوستی و همکاری بين سوريه و اتحاد آلبا را نشان می‌دهد.

المعلم در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با هيأت نمايندگی آلبا گفت که سوريه به برنامه اصلاحات ادامه خواهد داد و به گفت‌و‌گوی ملی همه‌جانبه متعهد است.

اعضای هيأت نمايندگی آلبا همبستگی کامل خود را با سوريه و با حاکميت ملی و استقلال آن، و مخالفت قاطع خود را با تمام اشکال مداخله خارجی در امور داخلی آن از طرف کشورهای غربی و امپرياليستی اعلام نمودند.

آن‌ها هم‌چنين ترورها و عمليات خرابکاری را که با هدف ايجاد اخلال در امنيت و ثبات سوريه انجام می‌شود، محکوم کردند.

المعلم گفت زمان سفر و اين‌که آن‌ها از راه دور آمده اند، نشانگر ميزان و ژرفای اين همبستگی است.

المعلم در پاسخ به پرسشی دربارۀ به اصطلاح «شورای ملی موقت» در استانبول و قصد آن برای کسب رسميت بين‌المللی گفت: «ما به آنچه که آن‌ها دنبال می‌کنند علاقه‌ای نداريم و ما عليه هر کشوری که اين شورای نامشروع را به رسميت بشناسد، دست به اقدامات جدی خواهيم زد.» وزير گفت که از اپوزيسيون ملی دعوت شده است در گفت‌وگوی همه‌جانبه ملی و در ساختن آينده سوريه مشارکت نمايد.

المعلم پرسيد «آيا با گروه‌های تروريستی که دانشمندان و روشنفکران را ترور می‌کنند و مردم را برای پول می‌کشند می‌توان گفت‌وگوی ملی داشت؟ آيا اين گروه‌ها واقعاً خواهان اصلاحات هستند؟ وی گفت که «هيچ رابطه‌ای بين آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند و برنامه اصلاحات و گفت‌وگويی که قرار است صورت گيرد»، نمی‌بيند.

در پاسخ به پرسشی دربارۀ هدف علنی کردن پروندۀ اسناد ترور شخصيت‌های سوری، المعلم گفت: «اين ضروری است که ما جامعه بين‌المللی را از وجود گروه‌های مسلحی که دست به اقدامات خشونت‌بار در سوريه زده و شمار زيادی را شهيد کرده اند، مطلع نماييم» و خاطرنشان کرد: که تعداد شهدا به ۱٫۱۱۰ رسيده است.

وزير به انکار وجود گروه‌های تروريستی مسلحی از طرف بسياری در غرب اشاره کرد، گروه‌هايی که خود آن‌ها پول و اسلحه قاچاقشان را تأمين می‌نمايند و ادعا می‌کنند که تظاهراتشان مسالمت‌آميز است.

المعلم تأکيد نمود که يک گروه تروريستی مشعل تمو، چهره اپوزيسيون را ترور کرده است، چون‌که او خواست مداخله خارجی را رد کرد. المعلم در پاسخ به پرسشی دربارۀ اتهام رهبری احزاب کرد که می‌گويند دستگاه جاسوسی ترکيه تمو را ترور کرده است، افزود «هدف از ترور او شعله‌ور کردن فتنه در منطقه است که در طول بحران نمونه‌ای از همزيستی و تعامل باقی مانده است.

در ارتباط با اظهارات رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه و پافشاری او بر تحميل تحريم‌ها بر سوريه، المعلم گفت: «ما می‌گوييم که سوريه دست به سينه نيست و ما طوری که با ما رفتار می‌شود، پاسخ خواهيم داد.»

المعلم در پاسخ به اين پرسش که آيا وتوی روسيه و چين به رهبری سوريه فرصت داده است عمليات نظامی را به اتمام برساند و اين‌که آيا برنامه خاصی برای پايان دادن به بحران داخلی در سوريه وجود دارد گفت: «هيچ‌کس نمی‌تواند برنامه‌ای تعيين کند، چون طرف مسؤول برای آنچه که اتفاق می‌افتد گروه‌های تروريستی مسلح هستند... هيچ کشوری وجود ندارد که بپذيرد در مقابل چنين گروه‌هايی که مرتکب اقدامات تروريستی عليه شهروندان آن می‌شوند، سکوت اختيار نمايد... من فکر می‌کنم که دوستان روسی ما از اين حقيقت آگاهند، به ويژه بعد از آن‌که دو روز پيش شرکت نفت روسيه در حمص مورد حمله تروريست‌ها قرار گرفت.»

در پاسخ به اين‌که آيا سوريه گامی جدی عليه رابرت فورد سفير ايالات متحده به خاطر تخلفات او از هنجارهای ديپلماتيک و فتنه‌انگيزی آشکار او عليه امنيت و ثبات سوريه برداشته است، المعلم گفت که سوريه کشوری است با «قلب گشاده و صبر زياد که به خود و به مردم خود اطمينان دارد.»

در ارتباط با حمله به دفاتر ديپلماتيک سوريه در خارج، المعلم گفت به نظر می‌رسد که از قبل به معترضين اجازه داده شده بود که به سفارت سوريه در وين حمله کنند، زيرا در کشورهای اتحاديه اروپايی قوانين بر تظاهرات مسالمت‌آميز حاکم است، در نتيجه يک اعتراض يا گردهم‌آيی نمی‌تواند بدون مجوز قبلی برگزار شود.

وی خاطر نشان کرد که کشورهای ميزبان دفاتر ديپلماتيک سوريه مسؤوليت حفاظت از آن‌ها را دارند و «اگر آن‌ها خود را به حفاظت از دفاتر ما متعهد ندانند، ما هم با آن‌ها مقابله به مثل خواهيم کرد.»

 

وزير امور خارجه ونزوئلا:
ما تمام اشکال مداخله خارجی از طرف غرب يا امپرياليسم را محکوم می‌کنيم


نيکولاس مادُرو وزير امور خارجه ونزوئلا گفت: «ما به نمايندگی از جانب رهبران کشورهای آلبا، همبستگی خالصانه خود با سوريه و طرد تمام اشکال مداخله غربی و امپرياليستی در امور داخلی اين کشور را به سوريه و مردم سوريه و به پرزيدنت بشار الاسد منتقل کرديم. مردم سوريه حق دارند خود مشکلاتشان را حل کنند.»

وی افزود: «ما پشتيبانی خود را از مردم سوريه در تلاش‌هايشان برای گفت‌وگوی ملی جهت يافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آميز اعلام نموده، و تحريفات و دروغ‌های رسانه‌ها برای ترسيم سيمايی متفاوت از سوريه را محکوم می‌کنيم.»

وی ادامه داد: «ما نمی‌توانيم دست به سينه بنشينيم و ناظر آن باشيم که امپرياليسم بخواهد از مشکلات داخلی سوريه در خدمت منافع خود و برای بی‌ثبات کردن اين کشور بهره‌برداری نمايد.»

وی گفت: «ما به اتفاق آراء تصميم به حمايت از مردم سوريه برای غلبه بر بحران و مشکلاتشان گرفتيم.... ما قبل از هر چيز يک تصوير واقعی را از آنچه در سوريه می‌گذرد، منتقل خواهيم کرد... جنگ روانی و سياسی رسانه‌ها عليه سوريه بايد متوقف شود، و ما اين جنگ را محکوم می‌کنيم.»

او گفت: «بعد از آن، ما در نهادهای بين‌المللی، به ويژه در شورای امنيت سازمان ملل و در سازمان ملل که نمی‌تواند به يک وسيلۀ جنگی در دست امپرياليسم و صهيونيسم عليه ملت‌های جهان مبدل شود، بايد از همديگر حمايت نماييم... ما فکر می‌کنيم که رد کردن تقاضای فلسطين برای داشتن کرسی در سازمان ملل، و هم‌زمان با آن سکوت در برابر بمباران غزه به دست نيروهای اشغالگر، بی‌شرمی است.»

 

وزير امورخارجه کوبا:
ما ترورها و خرابکاری‌ها برای بی‌ثبات کردن سوريه را محکوم می‌کنيم

رودريگز، وزير امور خارجه کوبا گفت: «ما عمليات خرابکاری و ترور در سوريه را، که هدف آن از بين بردن امنيت و ثبات آن است، محکوم می‌کنيم.»

وی افزود: «کشورهای آلبا از سوريه حمايت می‌کنند و از سازمان ملل و شورای امنيت خواست يک نقش عينی در سوريه ايفاء نمايند.»

رودريگز افزود: «افکار عمومی جهان حق دارد اطلاعات واقعی و صحيح دريافت کند و نظر خود را دربارۀ مبارزه برای صلح و عليه جنگ‌ها و مداخلات ابراز نمايد.»

وزير اطلاعات و ارتباطات بوليوی تلاش‌های امپرياليسم برای لطمه زدن به آزادی، حق حاکميت و حرمت مردم سوريه را قويآً محکوم کرد

ايوان کانلاس، وزير اطلاعات و ارتباطات بوليوی گفت: «ما قوياً تلاش‌های امپرياليسم برای لطمه زدن به آزادی، حق حاکميت و حرمت مردم سوريه را محکوم می‌کنيم»، و افزود «ما امروز احترام و حمايت خود را نسبت به سوريه و مردم سوريه اعلام می‌داريم.»

 

معاون وزير امورخارجه اکوادور:
اميدواريم از مداخله خارجی در سوريه برای از بين بردن حاکميت، امنيت و ثبات سوريه بهره‌برداری نشود

پابلو ويلاگوميز، معاون وزير امورخارجه اکوادور گفت: «ما اميدواريم که از مداخله خارجی در سوريه برای از بين بردن حق حاکميت، امنيت و ثبات مردم سوريه بهره‌برداری نشود.»

ويلاگوميز افزود: «ما به سوريه آمديم تا همبستگی آلبا را با حاکميت و استقلال سوريه اعلام داريم.»

 

معاون وزير امور خارجه نيکاراگوئه:
دفاع از سوريه دفاع از همه ملت‌های ما عليه تجاوزات امپرياليستی است

ماريا روبيلاس معاون وزير امور خارجه نيکاراگوئه گفت که او پيام حمايت پرزيدنت دانيل اورتگا و مردم نيکاراگوئه را به مردم و رهبری سوريه- که در دهه ۱۹۸۰ در مواجه با تلاش‌های امپرياليسم هميشه در کنار مردم و رهبری نيکاراگوئه ايستادند- رساند.

روبلياس افزود: «ما در يک سنگر هستيم... ما از صلح و حق حاکميت دفاع می‌کنيم... دفاع از سوريه دفاع از همه ملت‌های ما عليه تجاوزات امپرياليستی است... حمله به سوريه به معنی حمله به کشورهای آلبا و به مردم آمريکای جنوبی است.»


October 13th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی